Friday 19 October 2012

Relaktasi??

Biarpun bayi kini sudah biasa dengan susu formula, anda boleh kembali memberikannya susu ibu. Jika betul caranya, anda pasti berjaya.

Yakin Boleh!

Seperti mana yang diketahui, relaktasi ialah proses memulakan semula penyusuan susu ibu selepas susu berkurangan atau kering berikutan kurangnya atau tiada langsung penyusuan langsung selama beberapa minggu atau bulan.
  Perlu diingat, bahawa proses relaktasi bukanlah suatu langkah yang mudah untuk dilaksanakan. Biarpun begitu, berlandaskan niat, semangat, usaha, teknik yang betul dan sokongan daripada orang terdekat, didapati hampir 75% peratus ibu yang mencuba relaktasi berjaya melakukannya! Kebanyakan golongan ibu berkenaan merumuskan, relaktasi merupakan pengalaman yang positif sama ada mereka berjaya menyusukan bayi masing-masing secara eksklusif ataupun tidak.
  Secara keseluruhannya, dapat disimpulkan bahawa relaktasi lebih mudah dijayakan sekiranya fokus utama anda lebih tertumpu kepada kepuasan menyusukan bayi dan mengetahui bahawa dia menerima khasiat susu ibu berbanding kemahuan anda untuk menghasilkan susu ibu dalam jumlah yang banyak.
  Sementara itu, relaktasi biasanya melibatkan 2 inisiatif yang perlu dilaksanakan iaitu merangsang bayi untuk menyusu semula menerusi payu dara. Selain itu, relaktasi turut dilakukan untuk meningkatkan semula penghasilan susu ibu supaya anda berupaya menyusukan bayi secara eksklusif tanpa memerlukan suplemen lain terutamanya susu formula.
  Semakin muda usia bayi, semakin mudah proses relaktasi dilakukan. Hal ini kerana bayi perlu menghisap secara terus daripada payu dara dan ia merupakan syarat utama bagi merangsang penghasilan semula susu ibu. Untuk makluman, bayi di bawah usia 3 bulan lebih mudah dipujuk untuk menyambung penyusuan. Manakala, bayi yang berumur 6 bulan ke atas pula agak sukar untuk dipujuk. Walau bagaimanapun, bagi bayi yang pernah menyusu susu ibu sebelum relaktasi dilakukan agak mudah dipujuk.
  Dalam usaha memulakan relaktasi, sebaik-baiknya luangkan tempoh 2 minggu bagi membolehkan anda bersama bayi sepanjang masa. Maka, usaha relaktasi anda akan jadi lebih. Sehubungan itu, sebagai anggaran, jumlah masa yang diperlukan untuk memulakan semula penyusuan secara eksklusif adalah sama dengan tempoh yang diambil setelah penyusuan susu badan dihentikan.
Apa yang penting ialah anda perlu mendapatkan panduan dan bimbingan daripada kaunselor laktasi yang bertauliah. Tindakan in iwajar dilakukan agar sebarang masalah yang mungkin timbul seperti bayi mengalami keliru puting dapat diatasi. Kekerapan sentuhan kulit ke kulit antara ibu dan bayi juga penting. Oleh kerana itulah anda perlu mendapatkan bantuan kaunselor laktasi untuk membimbing anda mengaplikasikan kaedah Jagaan Kanggaru secara efisyen.
  Anda perlu mendapatkan pam elektrik (standard hospital). Ini bagi membolehkan anda mengaplikasikan pengepaman serentak hingga 12 kali sehari. Rangsangan yang berterusan menerusi hisapan bayi dan pam akan memberi petunjuk kepada otak untuk menghasilkan lebih banyak susu. Penggunaan pam elektrik berganda amat membantu menjimatkan masa dan tenaga ibu! Pam standard hospital ini penting untuk mengelakkan kesan sampingan yang mungkin terjadi akibat penggunaan pam sembarangan.
  Selang 2 jam sekali, tawarkan payu dara dengan cara menggeselkan puting di pipinya. Apabila dia mula menyusu, biarkan dia menyusu selama 20 minit ataupun lebih bagi setiap payu dara. Kemudian, tawarkan payu dara sebelah lagi sekiranya bayi masih mahu meneruskan penyusuan. Jika bayi meragam akibat pengeluaran susu yang lambat, berikan dia 1 oz susu formula di dalam cawan kecil (hanya bertujuan untuk mengalas perut) dan sambung semula penyusuan susu ibu. Sepanjang 2 minggu bersama bayi, cuba susukan bayi secara terus.
  Setelah penyusuan susu ibu selesai, anda perlu mengepam kedua-dua belah payu dara selama 20 minit. Susu yang dipam perlu disimpan sebagai stok supaya dapat digunakan apabila anda kembali bekerja kelak. Hal ini selaras dengan prinsip penyusuan susu ibu yang menegaskan bahawa penghasilan susu ibu bertambah sekiranya payu dara dikosongkan dengan berkesan. Sehubungan itu, anda digalakkan untuk mengepam selama 20 minit pada waktu malam biarpun tiada susu yang mengalir keluar (12 tengah malam hingga 6 pagi) selepas menyusukan bayi. ketahuilah, penghasilan susu agak tinggi pada tempoh waktu sebegini berikutan kadar hormon prolaktin yang amat tinggi.

Panduan Kekalkan Penghasilan Susu

Cabaran relaktasi perlu terus ditempuhi setelah tempoh cuti tamat. Bagi memastikan anda mampu merangsang penghasilan susu ibu, anda perlu:
* Pastikan anda sudah mengumpul sekurang-kurangnya 50 oz susu perahan sebelum mula bekerja.
* Susukan bayi sehingga kenyang sebelum menghantarnya ke rumah pengasuh.
* Tinggalkan 15 oz susu perahan untuk bekalan 10 jam pada hari pertama bekerja.(Jumlah ini mungkin berbeza mengikut umur bayi dan masa anda meninggalkannya.)
* Hubungi pengasuh pada hari-hari pertama anda bekerja bagi menganggarkan sama ada susu perahan yang ditinggalkan cukup atau tidak. Pulang lebih awal jika perlu.
* Susukan bayi sebaik sahaja mengambilnya dari rumah pengasuh. Tinggalkan pesanan kepada pengasuh agar tidak memberikan susu perahan 30 minit sebelum anda sampai. 
* Bawa gambar bayi anda bersama ke tempat kerja supaya anda boleh melihat gambar bayi sambil mengepam untuk meransang pnghasilan susu.
* Pam 3 jam sekali (20 minit setiap sesi) bagi mengekalkan produksi susu semasa di tempat kerja. Panduan: Pastikan 3 sesi mengepam anda menghasilkan susu sama banyak (atau lebih) daripada jumlah yang susu perahan yang ditinggalkan kepada bayi. Sekiranya jumlahnya lebih sedikit, bawa pulang pam anda untuk mengepam di rumah.
* Mengamalkan gaya pemakanan  yang sihat.
* Minum 8 gelas air sehari. 
* Ambil makanan yang dipercayai dapat menambah susu seperti halba, lobak putih dan amalkan petua-petua lain yang boleh membantu meningkatkan penghasilan susu.
* Sentiasa bertenang dan yakin bahawa anda adalah sumber nutrien yang terbaik untuk bayi. 






2 comments:

  1. Assalamualaikum
    Sy berniat untuk relaktasi bayi..
    Mohon sis email faresha1508@gmail.com
    Whasapp 0193936702

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum
    Sy berniat untuk relaktasi bayi..
    Mohon sis email faresha1508@gmail.com
    Whasapp 0193936702

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts