Saturday 6 October 2012

Kehebatan Susu ibu dari "The Milk Story"

Kisah kehebatan susu ibu ini saya ambil dari pakar laktasi iaitu Puan Suraya Lunatots sebagai panduan dan iktibar untuk kita ambil supaya kita dapat menambahkan pengetahuan dan ilmu tentang hebatnya susu ibu ini.


Kisah dari Puan Farah Rahim
Bagaimana jika semua susu termasuk susu lembu dan susu soya boleh mencetuskan alahan atau kesan sampingan yang merbahaya pada anak anda?
Apa perasaan anda jika anak anda hanya mampu makan nasi kosong dan sayur-sayuran sahaja?

Hakikatnya hanya susu ibu yang mampu DITAPIS secara selamat dan meneruskan zat-zat yang tertinggal ketika dalam keadaan darurat.

Hi. Nama saya Farah Rahim dan saya punya seorang anak yang menghidap eczema dan alahan yang serius kepada susu lembu, kacang soya, oat, daging lembu, putih telur, kacang dhal dan beberapa jenis makanan lagi. 10 hari selepas anak saya mengambil suntikan MMR, badannya ditumbuhi ruam yang kasar, dia menggaru sehingga seakan-akan nampak isi daging dan menangis meronta-ronta pada waktu malam kerana kegatalan.

Dalam keadaan tidak cukup tidur dan zat (kerana terpaksa berpantang), saya meneruskan perjuangan penyusuan saya WALAUPUN diherdik menyusu setahun pun anak kena alahan. Dalam keadaan anak saya kelaparan kekurangan zat saya tawakal pada kekuatan susu ibu dan bersengkang mata mencari ilmu mengetahui sumber alternatif pada zat-zat yang terpaksa ditinggalkan.

Alhamdulillah setahun sudah perjalanan, anak saya sihat, jarang demam atau selsema walaupun pemakanannya terhad kerana saya masih menyusukannya.

Perjuangan ini menyebabkan saya menubuhkan satu kumpulan sokongan tentang eczema dan alahan, serta saya sampaikan kepentingan meneruskan penyusuan dalam saat-saat genting. Ia mendedahkan kepada saya kepentingan ibu susuan, relactation dan komposisi susu ibu itu juga MAMPU menjadi penawar segala macam penyakit.

Dugaan yang Allah SWT turunkan ini adalah satu hikmah supaya menyampaikan pada ibu-ibu lain AJAIBNYA susu ibu, bahawa when left without a choice, susu ibulah menjadi penyelamat. Menyusulah pada hari ini, kerana apa yang ditentukan pada hari esok besar kemungkinan bergantung pada pilihan kita pada hari ini.

The Milk Story

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts