Friday 12 October 2012

Posisi Hubungan Seks Ketika Hamil

**Pastikan anda sudah berkahwin untuk meneruskan pembacaan. Jika belum sila beralih ke page lain.**
****Terima kasih****


Tip Posisi Hubungan Seks Ketika Hamil

Pada waktu kehamilan, hal ini tidak bermakna anda sudah tidak boleh mengadakan hubungan seks. Apa yang anda perlu ketahui adalah beberapa posisi hubungan seks yang sesuai dan selamat ketika kehamilan sedang semakin membesar.
Di sini anda akan didedahkan dengan beberapa posisi seks yang ideal ketika hamil:
Posisi pertama :
Posisi pertama ini adalah yang paling ideal dan selesa buat isteri di mana isteri akan berada diposisi atas kerana dia akan dapat mengawal kedalaman penetrasi.
Posisi kedua:
Posisi duduk ialah yang kedua dan kedudukan hubungan seks ini adalah lebih popular dikalangan ibu mengandung iaitu ketika berada dipertengahan kehamilan. Hal ini kerana dia tidak perlu melakukan banyak gerakan. Suami akan berada pada bahagian bawah, iaitu duduk dan kemudian isteri pula duduk diatasnya dalam keadaan saling bertentangan atau berdepan. Bila situasi kandungan semakin sarat, kedudukan isteri membelakangi suami pula adalah juga posisi yang terbaik.
Posisi ketiga:
Posisi ini adalah di mana suami berada di atas tetapi mengekalkan baringan dalam separuh badan.
Posisi keempat:
Posisi berlutut atau berdiri bersama dan berdepan.
Posisi hubungan seks ketika hamil adalah mementingkan kedudukan yang selamat buat isteri dan kandungan di mana tekanan dan beban perlu dielakkan terhadap perut si isteri.
Hubungan seks ketika hamil juga perlu dilakukan bagi memenuhi keperluan isteri dan suami dalam hubungan seks namun langkah berjaga juga perlu dilakukan bagi memastikan keselamatan kandungan. Bahagian yang terpenting pada waktu itu adalah bagi menyampaikan perasaan kasih sayang, rasa aman dan tengan bagi menimbulkan perasaan kebersamaan dan merapatkan perasaan hubungan suami isteri walaupun ketika hamil.
Dalam situasi ini, jangan pula anda meletakkan hubungan seks semata-mata sebagai peranan penting dalam menyatakan perasaan itu,  pada ketika isteri hamil, peranan suami adalah melindungi dia dengan memberikan perhatian sepenuhnya. Sensasi hubungan seks ketika hamil tidak juga terhad di situ sahaja, sebagai contoh lakukan juga pelukan, ciuman atau gurau senda bagi merapatkan dan mengeratkan lagi hubungan kasih sayang serta tidak semestinya hanya pada hubungan seks semata-mata. Dalam semua hal isteri juga perlu memahami keinginan suami dan perasaannya ketika sedang hamil.

Adakah bermacam posisi hubungan seks ketika hamil boleh dilakukan?

Ya, suami isteri boleh melakukan pelbagai posisi hubungan seks ketika hamil biasa atau normal. Anda antara isteri yang mengandung berasa risau dan salah tanggapan tentang seks ketika hamil boleh menyebabkan gangguan atau infeksi yang menjejaskan kandungan semasa hubungan seks dilakukan.
Hubungan seks tidak membahayakan kandungan isteri kerana adanya selaput, lendiran dari serviks ibu (mulut rahim) yang membantu melawan kuman atau infeksi berbahaya yang akan memasuki kawasan pintu rahim. Secara semulajadi, Tuhan telah menciptakan suatu perlindungan kepada kandungan isteri yang hamil. Bayi yang berada dalam kandungan dilindungi dengan perut yang kuat, bayi berada dalam ruang rahim dan cairan ketuban serta otot rahim bagi melindunginya semasa proses kehamilan.
Kehamilan akan termasuk dalam kehamilan yang berisiko sekiranya ada komplikasi atau ada simtom-simtom yang jarang berlaku selama ini seperti berasa ngilu, kontraksi atau pendarahan dan sebaik-baiknya isteri perlu bertemu dengan doktor dengan kadar segera.posisi hubungan seks hamil
Apa yang anda perlu tahu doktor akan menasihatkan suami isteri tidak melakukan hubungan seks pada kes-eks kehamilan seperti:
1. Ancaman keguguran atau pernah alami keguguran.
2. Placenta berada dibawah (plasenta previa)
3. Riwayat kelahiran premature (pra-matang)
4. Pendarahan vagina atau keluar cairan yang tidak diketahui penyebabnya.
5. STD atau penyakit seksual yang menular.
Oleh itu, jika anda berasa was-was untuk melakukan hubungan seks semasa proses kehamilan, jangan anda sengan untuk berjumpa dengan doktor atau pakar sakit puan untuk mendapatkan pandangan serta nasihat dari mereka.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts