Saturday 15 September 2012

Ibu Bekerjaya

Bagi Ibu yang Bekerjaya

Anda mungkin perlu melaburkan wang untuk pam yang baik dan elok. Jika anda membuat perkiraan sekalipun, ia jauh lebih murah daripada membeli setin susu setiap bulan. Antara pam yang baik di pasaran termasuklah Spectra, Medela, Mamivac dan Avent. Pilih mengikut kesesuaian pekerjaan dan keperluan anda. 

Saya syorkan 'double pump', ia mengepam kedua-dua belah payudara dalam satu masa untuk menggalakkan penghasilan air susu yang lebih banyak. Anda perlu praktis secara berterusan sehingga biasa. Jangan malas dan ponteng sesi memerah. Setiap pagi setelah bangun tidak kiralah pada waktu malam atau petang, selitkan aktiviti mengepam. Seeloknya pam pada waktu yang lebih kurang sama setiap hari. Kenali pam anda dan belek bahagian-bahagiannya. Anda perlu membuat stok susu yang sebanyak mungkin. Usahakan untuk mencapai 60 hingga 100 botol susu simpanan. Ia tidak mustahil kerana ramai ibu melakukannya.

Kenapa tidak anda? Anda perlu rajin dan bertekad serta berdedikasi. Mulakan tiga minggu setelah bersalin. Jangan takut jika susu anda cuma 20-30ml pada minggu yang pertama. Ia akan bertambah banyak secara automatik sekiranya anda kerap mengepam susu. Don't ever give up! Susu ibu boleh disimpan di dalam peti sejuk beku sehingga 3-5 bulan lamanya. Pastikan anda menulis tarikh dan waktu susu tersebut dipam.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts