Friday 14 September 2012

Anak Kurang Selera Makan?





Bayi atau kanak-kanak yang kurang nafsu selera makan mungkin disebabkan beberapa faktor seperti faktor psikologi, fizikal atau pun pola pemakanan yang tidak betul.

Faktor Psikologi
  • Bayi sering kecewa dan menangis mungkin kerana susu ibu yang diberikan tidak dapat memumaskan rasa lapar dan dahaga.
  • Anak sering tertekan kerana merasa dipaksa untuk menghabiskan makanan dalam jumlah tertentu yang tidak sesuai dengan kapasiti perut anak.
  • Kanak-kanak tidak berselera dan bosan kerana menu makanan yang sama setiap hari.
  • Anak sering dibiarkan makan sendiri kerana tidak pernah diajak makan bersama-sama dengan ayah ibunya atau ahli keluarga yang lain.
  • Susu formula yang diberikan tidak disukai oleh anak, mungkin kerana berbau atau rasanya kurang menarik minat si anak.
  • Dos susu formula yang diberikan terlalu banyak sehingga anak sudah merasa kenyang dulu sebelum memakan makanan lain.
  • Anak dibiasakan makan lambat.
  • Anak terlalu banyak diberikan minuman yang manis-manis.


Faktor Fizikal

Biasanya nafsu makan yang menurun disebabkan anak menderita sesuatu penyakit, seperti gangguan pada pencernaan, diarhea, batuk dan selsema, terdapat luka pada mulut atau bibirnya, terlalu demand dan sebagainya. Apabila anak sudah sembuh dari sakit, maka selera makannya akan kembali semula.

Pola makan
  • Pemberian makanan pengganti ASI terlalu cepat atau lebih awal, sehingga selera anak untuk minum susu ibu berkurangan. Demikian pula sebaliknya, pemberian makanan pendamping ASI yang terlambat, menyebabkan bayi sukar menerima bahkan menolak sama sekali makanan yang diberikan.
  • Jenis dan bentuk makanan yang disajikan kurang sesuai dengan umur dan perkembangan kanak-kanak.
  • Waktu makan atau minum yang sering terlambat diberikan, sehingga bayi sering dibiarkan dalam keadaan lapar atau haus.
  • Mungkin jenis dan makanan yang disajikan kurang menarik



Mungkin dari faktor-faktor awal menyebabkan masalah-masalah ini berlaku. Mungkin dengan sedikit usaha dapat membantu selera makan mereka. Ini kerana, peringkat tumbesaran anak-anak pada usia 1-6 tahun sangat krikital dan penting. Masa depan mereka terletak di tangan kita kerana mereka terlalu mentah untuk membuat keputusan sendiri. Kitalah yang membentuk mereka dari segi sikap, pemikiran, tingkah laku dan tabiat, malah dari segi fizikal juga. 

"sekiranya kita tidak memberi nutrisi yang diperlukan dalam kuantiti yang betul kepada anak pada peringkat tumbesaran yang paling penting iaitu pada 3-4 tahun pertama kehidupan mereka, maka keperluan 'otak' dan minda serta tumbesaran fizikal akan terjejas. Seterusnya akan memberi kesan pada kehidupan mereka."

Jika anda mempunyai masalah-masalah seperti diatas, dan inginkan jalan penyelesaian berilah anak anda supplement untuk membantu mereka mendapatkan selera makan kembali dan sihat ceria semula. 

Dibawah ini adalah testimoni dari seorang pelanggan setelah memberi anak mereka Mealshakes dari produk Shaklee. 



Insya-Allah, kita berusaha memberikan yang terbaik untuk anak-anak kita, semoga usaha kita diberkati-Nya.

Apakah mealshake ni?

Mealshake ialah gabungan multivitamin, multimineral dan protein soya yang membekalkan keperluan nutrisi anak-anak yang sedang membesar. Amat sesuai untuk anak-anak yang aktif, memilih makan, kurang selera makan, sibuk beraktiviti dan yang memerlukan sokongan untuk menguatkan imuniti.

Terdiri dari gabungan bahan2 semulajadi yang diproses dengan kaedah natural agar lebih mudah diterima oleh tubuh tanpa kesan sampingan.

Lengkapkan lagi pertahanan tubuh anak dengan Omega Guard, tugasnya selain dari untuk kecerdasan otak, ia juga berfungsi memanaskan dada agar anak kurang diserang selesema. Diperbuat dari ikan-ikan terpilih dari lautan beriklim sejuk, lebih baik dari minyak hati ikan kod yang boleh menghasilkan kesan toksik jika diambil berlebihan.


Untuk keterangan lebih lanjut dan untuk mendapatkan harga istimewa boleh hubungi saya di:
Whatsupp saya call/sms di no. 012-9768256
Add facebook saya Nadhirah87 / Lifelivelonger

Email saya di nadrul8778@gmail.com / nadhirah_07@yahoo.com


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts